De laatste trend uit New York: roze kropsla. Hier nog niet te koop, bij groentespecialisten kun je soms wel radicchio del Veneto vinden.
In een trendrapport van Food Inspiration las ik over de term ‘de Nieuwe Normaaltijd’. Het gaat over de keuze die jonge mensen – Millenials of Generation Z – maken op het gebied van voeding. Ze willen weten waar hun voeding vandaan komt. Hoe het geproduceerd wordt. Ze stellen kritische vragen over de houdbaarheid. Welke hulpstoffen zoals E-nummers worden er gebruikt en waarom? Wat kunnen we met de reststroom van het eten doen?
Deze generatie weet precies hoe eten lekker kan smaken en wat daarvoor nodig is. De lat ligt hoog, ze willen verrast worden, eten moet instagrammable zijn, veel variatie bevatten en vernieuwend zijn. Deze jonge consumenten durven te experimenteren met eten. Hun bevindingen delen ze op social media. Ze willen verrast worden tijdens het boodschappen doen in de supermarkt of bij de groentespecialist.
Kleine middenstanders kunnen snel schakelen als er vraag is naar een nieuw product – zoals pink lettuce. En als daar niet aan te komen is, is radicchio del rosso di Treviso, familie van de witlof, een alternatief. Prachtig van kleur, zeer geschikt voor een gegrilde salade met ansjovisdressing of in een risotto. Het is de look & feel die inspireert.